'اسدالله ملك' نوازنده چیره دست ویلن ایرانی
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا ، اسدالله ملك در مردادماه سال 1320در محله دروازه دولت تهران و در یك خانواده علاقه مند به هنر متولد شد ، علاقه وی به موسیقی در همان ایام كودكی مشهود بود به طوری كه خانواده اش ، اسدالله را برای فراگیری موسیقی نزد استاد ابوالحسن صبا فرستاد.

در دوران كودكی حدود سه سال در نزد استاد صبا شاگردی كرد كه با پیشرفت قابل ملاحظه خود در زمره شاگردان ویژه این استاد بنام قرار گرفت، در این دوران وی با ورود به هنرستان موسیقی ملی از محضر اساتیدی چون روح الله خالقی، هنگ آفرین و علی محمد خادم میثاق بهره برد.

تحصیل وی در هنرستان همزمان شد با تاسیس اركستر انجمن ملی موسیقی توسط استاد روح الله خالقی و توانایی های وی در نوازندگی راه را برای عضویت در این اركستر هموار كرد، اسدالله ملك تا زمان فارق التحصیلی از هنرستان ملی موسیقی در این اركستر عضویت داشت.

این نوازنده توانا پس از فارق التحصیلی از هنرستان ملی موسیقی در سال 1337 فعالیت خود را در رادیو آغاز كرد، در همین جا بود كه ابداعات وی در كوك ساز ویلن شیوه نوازندگی تازه ای را به همراه داشت ، حاصل این نوآوری اسدالله ملك در قطعه ' گریه لیلی' در آواز دشتی و ' چهار مضراب اصفهان' كه در همان زمان فعالیتش در رادیو تدوین شده بود مشهود است.

این شیوه نوازندگی كه در زمان خود بیانی نوین محسوب می شد پیدایش سبك تازه نوازندگی كه مختصص اسدالله ملك بود را موجب شد.

خوانندگان و اساتید بنامی همچون اكبر گلپایگانی، محمود محمودی خوانساری، بهرام حصیری، محمدرضا شجریان و كوروس سرهنگ زاده به دلیل همین قابلیتهای نوازندگی ملك با وی همكاری كردند كه حاصل آن قطعات بیاد ماندنی چون تك درخت، مرغ شباهنگ، جدایی تو و حكایت دل شد.

شیوه نوازندگی اسدالله ملك از نگاه تكنیكی و سونوریته مورد توجه است ، وی داشته های تكنیكی ساز ویلن كه در اصل ریشه غربی دارد را در راستای موسیقی ایرانی و ملی مورد استفاده قرار داد كه این مهم نقش بسزایی در شكوفایی این هنر داشت.

در آن زمان تكنیك اجرایی ساز كمانچه كه در اركستر به عنوان هم خانواده ویلن مورد استفاده می گرفت از سطح بالایی برخوردار نبود و اغلب در نقش ساز تكنواز ایفای نقش می كرد كه همین مهم راه را برای حضور ساز ویلن در اركستر كلاسیك موسیقی ایرانی هموار كرد، مجموعه های شنیداری ' گلها' جایگاه ویژه ساز ویلن در اركستر سنتی تصدیق می كند.

در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز او تلاش خود را برای اعتلای موسیقی متوقف نكرد و در ادامه عمر خود ضبط آثار اركستری خود با سازبندی‌های جدید را تجربه كرد از كه مجموعه های 'نغمه رویایی'، 'سمیرا' و 'نغمه‌ها' می توان به عنوان آثار فاخر این هنرمند در اواخر دوران فعالیت هنری اش یاد كرد.

اسدالله ملك به عنوان نوازنده و آهنگسازی توانا در عرصه موسیقی كلاسیك زحمات بسیاری برای شكوفایی این گونه موسیقی كشید، تولید 24 آلبوم موسیقی در كنار فعالیت در مجموعه گلها و تربیت تعداد قابل توجه ای شاگرد مستعد بخشی از فعالیت های وی در عرصه موسیقی است.

استاد اسد الله ملك در 9 بهمن1380 در سن 60 سالگی بر اثر داشت تومور مغزی درگذشت و پیكرش پس از تشییع در بین هنرمندان و علاقه مندان موسیقی به خاك سپرده شد.

فراهنگ ** 9252**1588





:: برچسب‌ها: فرانسه , زرد , سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 456
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: